پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 205080
عربستان سعودي با گره زدن حج به مسائل سياسي متن تفاهم‌نامه متداول را تغيير داد/عربستان مسئول محروم شدن ايراني ها از حضور در مراسم حج تمتع
تاریخ انتشار : 1395/03/09 15:41:57
نمایش : 976
سازمان حج و زيارت با انتشار بيانيه‌اي در ۸ بند، رسما از لغو حج تمتع سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در اين اطلاعيه آمده است: به اطلاع مردم شريف ايران و مشتاقان زيارت بيت‌الله الحرام مي‌رساند بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي حضور حجاج کشورمان در مراسم حج سال ۱۳۹۵ طبق روال سال‌هاي گذشته اقدامات گسترده و مستمري را انجام داده اند.

۱) نگاه جمهوري اسلامي ايران به حجّ و عمره، نگاهي معنوي، وحدت آفرين، توسعه بخشِ اُخوت ديني و اسلامي و پرهيز از فرقه‌گرايي و طايفه‌گري بوده و هست و شرکت باشکوه حجاج ايراني در نمازهاي جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبي(ص)، توّجه جدّي به تلاوت قرآن‌کريم و اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احديت، شاهد بر اين است که جمهوري اسلامي ايران به مراسم حج، نگاهي فرا ملّي داشته و دارد.

۲) جمهوري اسلامي ايران از حجّ گذشته، برنامه‌ريزي براي حجّ امسال را آغاز و نسبت به فراهم ساختن مقدمات برگزاري حجّ ۹۵ اقدامات لازم را بعمل آورد و از آن زمان تا کنون هيچگونه ترديدي براي اقامه حجّ نداشته و همچنان مصمّم به برگزاري حجّي با شکوه مي‌باشد.

۳) دور اول مذاکرات حج تمتع امسال علي‌رغم پيگيري‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي امضاي بموقع تفاهم‌نامه حج، به علت همکاري نکردن مسئولين سعودي تحت تاثير مسائل سياسي، بجاي دي ماه ۹۴ با ۳ ماه تأخير در اواخر فروردين ۹۵ انجام شد که به دليل عدم قبول صدور ويزا در داخل کشور و عدم امکان استفاده از هواپيمايي جمهوري اسلامي و موارد ديگر نا تمام ماند.

۴) براي دور دوم مذاکرات عليرغم وعده‌هاي مسئولين عربستان، رواديد براي سفر دوم هيئت ايراني با ۴۵ روز تأخير و پس از انتصاب وزير جديد حج عربستان صادر شد و نهايتاً هيئت جمهوري اسلامي ايران با دعوت رسمي وزير جديد حج عربستان و قول مساعد حل مشکلات در مورخ پنجم خرداد ماه ۹۵ عازم اين کشور شد.

۵) در گفتگوهاي اين دوره ضمن حل مشکل صدور رواديد در ايران و استفاده از هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در انتقال حجاج کشورمان تلاش گرديد تا با توجه به حوادث تلخ گذشته شرايط اعزام حجاج ايراني را با اطمينان از “تأمين امنيت و حفظ عزت وکرامت حجاج” فراهم آيد که به علّت ناهماهنگي در سطوح عالي عربستان و تأثير نگاه سياسي بر مسائل حج، به اين مطالبات پاسخ مثبت داده نشد.

۶) با وجود ادّعاي طرف سعودي براي حل مسائل کنسولي، تا کنون هيچ توافق مکتوبي در اين خصوص بين مسئولين وزارت امور خارجه عربستان با وزارت امور خارجه سوئيس بر اساس کنوانسيون‌هاي بين المللي صورت نگرفته است.

۷) عربستان سعودي علي‌رغم تبليغات سوء رسانه‌هاي خود، تحت تأثير فضاي سياسي بين دو کشور، حج را به مسائل سياسي گره زده و بر همين مبنا متن تفاهم‌نامه متداول و هر ساله را تغيير داده است. لذا اين دولت سعودي است که ضمن بهره برداري سياسي از حجّ و حرمين شريفين، با حقّ مسلم مردم شريف ايران براي انجام مناسک حجّ مخالفت به عمل آورده و صدّ عَن سَبيلِ اللّه نموده است.

۸) اکنون با عنايت به از دست دادن زمان براي برنامه‌ريزي و تدارکات امور حجاج ايراني و عدم تأمين مطالبات به حق جمهوري اسلامي اعلام مي‌شود که به دليل استمرار کارشکني‌هاي دولت سعودي زائرين عزيز جمهوري اسلامي ايران از حضور در مراسم حج تمتع سال‌جاري محروم مي‌شوند که مسئوليت آن بر عهده دولت عربستان سعودي است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html